Dövüş Bilimi Makalemiz girmeden önce sizler için küçük bir sınav yapacağız. Problem
etmeyin çok kolay..Sadece tek soru.
aşağıdaki şıkları inceleyin ve içlerinden "bilim" olmayan dalı seçin.
a) Oşinografi
b)Meteoroloji
c)Fizyoloji
d) Dövüşme
e)Anatomi
Şüphesiz çoğunuz hemen doğruyu seçtiniz dimi? Çoğunuz doğru cevabın "D"
şıkkı olduğunu düşünüyorsunuz.Hepiniz kaçamaksız, tamamen ,mutlak olarak
yanılıyorsunuz.
İnanın veya inanmayın Dövüşmek bir bilimdir ve kendine göre bir yöntem ve
kuralları vardır.
Misal olarak maç boyunca 3 tene senaryo mümkündür.
Birincisi, sayı fırsatı (puan) kendini sunar ve sayıyı alabilirsiniz.
İkincisi herhangi bir fırsat ortaya çıkmaz ve maç süresince tek bir fırsat
yakalamak için beklersiniz.
Üçüncüsü rakibiniz size hiç fırsat vermez. Puan imkanını kendiniz
oluşturmanız gerekir gerekir.
Bu son durum makalemizin konusu olacaktır.Çünkü hiç açık vermeyen bir
rakipten puan koparabilmek bilimsel bir çalışma işidir.
Aslında rakibe açık verdirmek ve puan imkanını yakalamak düşündüğünüzden
daha kolaydır.Tüm ihtiyacının olan hile ve aldatıcı oyun serilerini öğrenmek
ve geliştirmektir.
Uluslararası hiç bir müsabık kolay kolay rakibine açık vermez hepsi sıkı ve
deneyimli müsabıklardır.Bu nedenle rakibini daha çok aldatan ve oyuna
getiren müsabık maçı kazanır.Bu nedenle kesinlikle puan getirici oyunları
öğrenmeli ve sürekli çalışmalısınız.
DÖVÜŞ BİLİMİ:
Dövüşmek son derece basittir.Sadece bir kişi ve onunla etkileşen ikinci bir
kişi gerekir.Bu nedenle gerçekten basittir.İnsanlar alışkanlıkları
olan nefsani varlıklardır.Anlaşmazlık durumlarında kesinlikle fiziksel yolla
daha da önemlisi akli yollarla tepki gösterirler.Başka bir ifade ile,nasıl
düşünürlerse öyle tepki verirler ve hemen hemen bir insanın hangi baskı
altında hangi tepkileri verebileceği bellidir.
Şimdi konuyu dönüş dünyasının dışından bir örnekle izah edelim.Bir insan
sizle karşılaşıp elini uzatırsa ne yaparsınız. Kaçınılmaz olarak siz de ona
el uzatır ve el sıkışırsınız.Bu selamlaşma türü insandan insana aktarılarak
gelen yılların verdiği refleks haline gelmiş alışkanlıktır.Hatta bazen elini
uzatan insanı yanağından öpmek için hamle yaparsınız fakat onda öyle bir
tepki yoksa boşta kaldığınız olur.Bunlar alışkanlıkların verdiği tepki
hareketleridir.
İşte bu tür tepkiler Dövüş sanatlarında da vardır.Sık çalışılan hareketler
refleks haline gelir.Karşınızdan gelen bir saldırı tehdidine karşı o
hareketin zıddını refleks olarak çıkarsınız.Hatta o kişi hareketi yapar gibi
yapsa da sizin refleks olarak hareketlendiğiniz olur.
Dövüş eğitmenleri metot öğretirler ve refleksleri olan kişiler meydana
getirirler. Taekwondo öğrencileri ilk günden çalışmaya belli sıralar halinde
dizilerek başlarlar..Çalışmaları daime 2 boyutludur.Düzgün bir hatta hep
ileriye teknik yaparlar. Bu çalışma uzun süre devam eder.Buna ilave olarak
ta rakiple olan mesafe ayarına çok dikkat etmeye odaklanırlar.Bu onlar için
en önemli olgu haline getirilir.Daha sonrada ataklara kesin kontra atak
yapmaya odaklanırlar.Yapılan bir atağa kontra atak çıkmaz ise uyarı
aldıkları, azarlandıkları bile olur.Bu atak ve kontra atak çalışması
sporcuyu bıktıracak hale gelir.
Tipik bir taekwondo öğrencisi bu çalışmaları yıllar boyu yapar durur.Sonunda
da kendi kendinin düşmanı olur. Evet kesinlikle doğru. Çünkü sporcu
öyle hale gelir ki nereye ve ne zaman atak yapacağını kendi değil
refleksleri karar vermeye başlar.Bu nedenle oluşturulmuş bir müsabaka
stratejisi ve fiziksel müsabaka planı içinde kolaylıkla avlanacak hale
gelir.
Bu nedenle, kişi rakibin bu alışkanlıkları ve reflekslerini harekete
geçirerek ona istediği hareketi yaptırıp tuzağa düşürebilir. Yaptığınız
hareketi (tekniği)olması gereken istikametten farklı yöne yaparak veya yapar
gibi görünerek, hareketinize karşı olan refleks hareketi rakibe yaptırabilir
onu aldatabilirsiniz.Burada önemli olan rakibin reflekslerini harekete
geçirmektir. Unutmayın buna en usta sporcular bile düşerler.Yapmanız gereken
rakibin özelliklerini keşfetmek, hangi tekniği sık ve sürekli kullandığını
bilmek ve hangi aldatıcı tekniğe baş vuracağınıza karar vermektir.
Tuzaklar ve ilerlemeler:
Tuzak kelimesini tarif edersek
tuzak herhangi bir hareket, adım, duruş veya tekme gibi rakibi refleks
hareket yaptırmaya yarayan onu harekete oltadaki yem kabilinden
davranış biçimleridir.Bunu tıpkı fare kapanı gibi düşünebilirsiniz. Fare
kapandaki yeme gelir ama ummadığı bir olayla karşılaşır.Ama kapanın iş
yapması için ona muhakkak peynir türünden bir yem takmalısınız.peynir
takmadan kapanı kurarsanız iş yapmaz.Yani aslında iş yapan kapanın
kendisi değil peynirdir.Çünkü fare kapana değil peynire gelir.Ancak
peynir takılı kapanı kurmazsanız bu sefer peyniri fare yer ve gider.
Sizde rakibe onu oyuna getirecek bir yem atmalısınız ki ona boşa
düşüresiniz.Ancak attığınız yem çok gerçekçi olmalı ve seri bir
hareketin ilk tekniği olmalı.Yani rakip boşa düştüğü anda hareketinizin
bir devamı olmalıdır.Eğer aldatıcı hareketiniz çok iyi olursa rakibinin
ona olan refleks tekniği çok iyi atar buda sizin ona çok daha net
vurmanızı sağlar.
İlerleme kavramından kastımız şudur: Atılan ve rakibi boşa düşüren
tekniğin üzerine devamla seri teknik kombinasyonları yapabilmektir.Yani
birinci ama aldatıcı puan getirmekten uzak tekniğinizi
ilerletebilmektir.İlk tekniğin üzerine kurulan daha kompleks ve zor
tekniği yapabilmektir.
Teori ve Pratik:
Başlangıçta bu teorik olarak öğrendiğiniz tuzak hareketlerin ve ileri
hareketlerin pratiğini iyi yapmalısınız.Teorik olarak öğrendiğiniz
hareketi önce boşta serbest olarak sonra ayna karşısında sürekli
çalışmalısınız.daha sonra çalışmanızı torba ile ve nihayet partner kişi
ile yapmalısınız.Ki partner ile yapılan çalışmalar tam bir gerçek dövüş
şeklinde yapılmalıdır.Partner ile çalışmalar yaparken unutmayın ilk
vuruşlarınız her zaman için bir amaç değil amacı gerçekleştirecek bir
araç olmalıdır.Bu çalışmayı müsabaka olarak değil "aldatıcı teknik
antrenmanı" olarak algılamalısınız.
ÖRNEKLER:
Böbrek vuruşu:
İlk teknik çok basit adımlar içerir.yapacağınız şey rakibin böbrek
kısmına bir palding vurmaktır.otomatik olarak rakibiniz biraz geri
kayacak ve sizin karnınıza bir palding vurmaya çalışacaktır.Bu hareket
bir yem hareketidir.Şimdi hemen ardından hemen rakibin vuruş sahasına
gireceksiniz çok kısa süreli bu ikinci harekette
rakip
sizden gene böbrek kısmına bir palding bekleyecektir. Ancak siz bu vuruş
yerine rakip kontraya girişirken sıçrayarak geri tekme atacaksınız.Bu
hareketiniz ilk yaptığınız hareketin ardından olmalı ve çok seri olarak
yapılmalıdır.Rakip sizin ilk paldiginizi düşüncesine almışken ikinciyi
de palding vuruşu algılayacak ve aynı refleksi yapacaktır.Ancak çok sert
bir geri tekme ile karşılaşacaktır.
Yandaki resim:1'e bakınız kırmızı elbiseli Herp Perz rakibinin böbreğine
vuruş yapıyor.puan yoktur ve rakibe çok açık veriliyormuş gibi bir
pozisyon vardır. Rakip geriye kayıp mide karın kısmına palding
deneyecektir.
Yukarıdaki Şekil:2 yi inceleyelim.Kırmızı köşedeki Herp Perez rakibiyle
karşılıklı duruyor. Rakibine bir palding (yan tekme) atıyor ve aniden
havaya sıçrayarak döner tekme atıyor.havaya sıçrama çok önemlidir.Bu
hareket o kadar seri olacak ki rakibinizin düşüncesinde sizin ardı
ardına farlı garda ardı ardına attığınız paldingler olacaktır.Şuur
altında düşünceleri hareketlenmeyeceğinden Üçüncü hareketi de palding
olarak bekleyecektir.Yani atacağınız her ilk teknik bir sonrakine yem
olacaktır .Bu harekette serilik yani "ilerleme "diye tarif
edilir.Tekniğinizi devam ettiremezseniz zaten bir müsabakada başarılı
olmanız zordur.Yukarıdaki teknik Herp Perez'e olimpiyat madalyasını
getiren bir teknik kombinasyonudur ve Dünya'da bunu en iyi uygulayan
sporcu idi.
İKİ HARAKETLİ ATAK:
Geri tekme (Duit cahagi) değişik dafans ve saldırı durumlarında
kullanılabilen bir tekniktir.aslında bu tekniğin karakteristiği seri
hareketler yapmaya çok uygundur.Gerit ekme serilerini uygulayarak çok
değişik atak kombinasyonları yapılabilir.
ilk başlangıçta rakibin midesine bir geri tekme atınız.Normal olarak
rakibiniz geri hareketlenecek ve sizin midenize bir palding atmaya
çalışacaktır.
İkinci olarak yine rakibe geri tekme atacakmış gibi hareketlenirken
aniden vaz geçerek burgu palding atacaksınız. Bu kesinlikle ona isabet
edeceği gibi yere yıkacaktır.Bu iki teknik arasındaki çok sürhatli geçiş
geçiş (ikinci geri tekme tamamlanmadan burguya dönme hareketi)rakibi bir
an için durmaya sevk eder ki bu anlık duraklamada ona vuracak ve yere
yıkacaksınız.
HER İKİ AÇIDAN ANLAMA:
Bu seri teknikte rakibe çok hızlı bir palding ve arkasından çok hızlı bir
geri tekme atacaksınız.Ancak geri tekmeyi atarken rakibin size zıt
olarak palding atacağınızı hesap edeceksiniz.Geri tekmenizi onun
paldinginin zıttı olarak icra edeceksiniz (sizin paldinginiz önce geri
tekmeniz onun paldingiyle eş zamanlı).Eğer rakip geri çekilir ve kendisi
geri tekme atmaya kalkarak kaçarsa sayana hareketlenerek sizi palding
vurmalısınız.Bu karmaşık gibi görünse de rakibin tavrına göre tekniğin
değiştirildiği iki yönlü hareketlerdir.Önemli olan rakibi muhakkak
surette palding veya duitchagi atmaya zorlamaktır.
Rakibi duitchagiye zorladıktan sonra yapacağınız tek şey yarım
adım kadar rakibinizin yanına ve içine hareketlenmektir.Sizin için
çok net bir palding vuruşu şansı doğar. |
Bu aldatıcı ve tezgah hareketlerde verimli olabilmek için inandırıcı
olmanız gerekir.Bu nedenle çok sıkı çalışmalısınız Rakibi tanımalı
alışkın olduğu ve sürekli yaptığı hareketlere karşı tuzaklar
kurmalısınız.Onu o hareketlerine zorlamalısınız ve ardından hazır
olduğunuz tekniği çıkarmalısınız.Rakibi zorlamadan ve açık verdirmeden
puan almak çok zordur.Eğer onu refllex hareketlere çok zorlarsanız
darmadağın edersiniz.
Yukarıda basit bir yumruk vuruşunu
görüyorsunuz.Palginge karşı bloğun ufak bir hareketi ile
atacağınız bir sağ yumruğun ne kadar etkili olduğunu hesap ediniz. |
|