Pumse Kuralları
WTF
(DÜNYA TAEKWONDO FEDERASYONU)
PUMSE KURALLARI VE YÖNETMELİĞİ
PUMSE:
PUMSE çeşitli saldırı ve savunma
tekniklerini kapsayan sabit ve mantıksal bir sıraya göre yapılan Taekwon-Do
hareketlerine verilen addır. Öğrenci çeşitli yönlerden saldıran hayali
hasımların saldırılarını çeşitli savunma ve karşı saldırı oyunları ile bertaraf
etmiş olur. PUMSE çalışması öğrencinin bir seri olarak Temel Teknikleri (GİBON
DONGCAK), hareketlerinin esnekliğini artırmasını, vücut hareketlerini
öğrenmesini, kasların gelişmesini, nefes kontrolünü, hareketleri yumuşak ve
akıcı yapmayı ve ritmik hareket etmeyi öğrenmesini sağlar.
Aşağıda belirtilen noktalar PUMSE çalışırken
göz önüne alınmalıdır.
a)
Öğrenciler her hareketin amacını, nedenini bilmeli ve yaparken de,
sanki bir saldırı varmış gibi yapmalıdırlar.
b)
Her PUMSE bir sonrakine geçilmeden iyice çalışarak öğrenmelidir.
Saldırı ve savunma teknikleri her iki ayak ve elle eşit olarak yapılmalıdır.
c)
Vücut ve cephe vaziyetleri doğru olarak devam ettirilmeli ve kaslar
hareketin durumuna göre anında kasılmalı ve gevşetilmelidir.
d)
Hareketler vücudu kasmadan ritmik bir şekilde yapılmalı ve kitaptaki
açıklamalara göre hızlandırılmalı veya yavaşlatılmalıdır.
e)
PUMSE hangi noktada başlıyorsa o noktada bitmelidir. Bu hareketlerin
muntazam yapıldığını gösterir.
PUMSE
MÜSABAKALARINDA UYGULANACAK KURALLAR
İÇİNDEKİLER
- Amaç
- Başvuru
- Müsabaka alanı
- Müsabık
- Müsabakanın sınıflandırılması
- Kategoriler
- Müsabaka metotları
- Zorunlu ilk ve ikinci Pumse
- Yaratıcı Pumse
- Müsabaka süresi
- Müsabaka alanının çizimi
- Müsabık niteliğinin gösterilmesi
- Müsabaka prosedürü
- Geçerli alan
- Skor
- Skor metotları
- Skorun ilanı
- Kazananın belirlenmsi
- Ertelenen müsabaka prosedürü
- Hakemler
- Kayıt yapan kişi
- Jürinin oluşumu ve paylaşımı
- Pumse müsabakasının yönetimi için resmi terminoloji
- Hakem kararları ve onay
MADDE 1: AMAÇ
Müsabaka kurallarının amacı, Pumse müsabakalarının aşamaları ile ilgili olan
bütün durumların düzgün bir şekilde idare edilmesinin sağlanması, WTF, Bölge
Birlikleri ve Milli kurumların üyeleri tarafından standart kurallarının
başvurusunun garantiye alarak ilerletilmesi yada organize edilmesidir.
MADDE 2: BAŞVURU
Müsabaka kuralları içinde WTF, Bölge Birlik ve Milli Kurumların üyeleri
tarafından organize edilen bütün müsabakalarda uygulanmalıdır. Bununla birlikte;
müsabaka alanı şayet gerekli ise zeminden 0.5 m – 0.6 m yüksek bir platformla
düzenlenebilir ve sınır çizgisinin dış bölümü yarışmacının güvenliği için 30
dereceden daha az meyilli olmalıdır.
MADDE 3: MÜSABAKA ALANI
1.
Müsabaka Alanının Sınırları : 14mx14m lik alan müsabaka alanı olarak
adlandırılır.
2.
Duruş Pozisyonları
1)
Hakemin pozisyonu jüri masalarına göre sağ köşeye yüzyüze gelecek
şekilde 1.5 m. İçeride bir noktada olmalıdır.
2)
Hakemin pozisyonu, sağ taraf çizgisinden dışarıda olmalıdır.
3)
Hakemin pozisyonu jüri masalarına yüzyüze gelen sol taraf çizgisinin
dışında olmalıdır.
4)
Hakemin pozisyonu müsabaka alanının merkezinden 1 m geride jüri
masalarına ters gelecek şekilde olmalıdır.
5)
Jüri masaları müsabaka alanından 1.5 m geride kalacak şekilde, jüriler
birbirlerinden 1 er metre uzaklıkta olacak şekilde yerleştirilecektir.
6)
Kayıt masası jüri masasının 1.5 m arkasında olacaktır.
7)
Sağlık ekibi masası kayıt masalarından 3 m. Uzaklıkta olacaktır.
3.
Müsabaka alanı şeması
Tablo
açıklaması:
Medi
: sağlık ekibi
Rec
: kayıt
R
1,2,3,4,5 : Jüriler
C1 : müsabaka alanı
C2 : müsabaka için bekleme alanı
C3 : sonuç için bekleme alanı
X1 : hakem
X2 : hakem çizgisi
X3 : 2. hakem
X4 : 3. hakem
4.
Müsabaka platformunun şeması
Yarışma
platformunun kurulması için, müsabaka alanının arak bölümünde 1m genişliğindeki
alanda güvenlik sağlanmalıdır.
MADDE 4: MÜSABIK
4.
Müsabıkın Nitelikleri:
4)
Katılımcı takımın milliyetinden olmak,
5)
Ulusal Taekwando Federasyonu tarafından önerilmek,
6)
Kukkiwon / WTF tarafından düzenlenen Taekwando Dan sertifikasına
sahip olmak, Dünya Küçükler (Juniors) Taekwando Şampiyonası yapılıyorsa,
Kukkiwon Poomse / şampiyonanın yapıldığı yıl esas alınmak üzere 14-17 yaş arası
Pum/Dan sertifikası sahibi olmak.
5.
Müsabıkların Giyimleri
4)
Müsabık WTF’nin onayladığı Pumse şampiyonasındaki giyilebilecek
elbiseleri giymelidir.
5)
Yaratıcı Pumse ve Taekwando müsabakaları için elbise kodu, şekli
yoktur. Bununla birlikte elbise Taekwando üniformasına benzemelidir. Taekwando
elbisesi giymek isteyen müsabıklar WTF’nin onayladığı elbiseleri düzgün bir
şekilde giymelidirler.
6.
Sağlık Kontrolü
5)
WTF tarafından düzenlenen veya onaylanan Taekwando
müsabakalarında, WTF Anti-doping kurallarında tarif edilen tüm uyuşturucu veya
kimyasal maddelerin kullanımı yasaktır. Bununla birlikte, IOC Anti-doping
kuralları Olimpik Taekwando Müsabakalarına ve karma sporlu yarışmalara
uygulanabilir.
6)
Müsabıklardan birinin bu kuralı ihlal ettiği anlaşılırsa WTF
gerekli tüm medikal testleri yapabilir, bu testlere katılmayı reddeden herhangi
bir galip, yada testlerde yasak fiilleri işlediği anlaşılan galip, bulunduğu
pozisyonundan düşürülür, ikinci durumdaki müsabık bu galibin yerini alır.
7)
Tıbbi/Medikal testlerin yapılmasından organizasyon komitesi
sorumlu olacaktır.
8)
WTF Anti-doping Kuralları, kanunların bir parçası olarak kabul
edilecektir.
MADDE 5: MÜSABAKALARIN
SINIFLANDIRILMASI VE METOTLARI
- Ferdi yarışmalar yaş ve cinsiyete göre
sınıflandırılır.
- Bay/bayan takım müsabakası
- Bay/bayan ferdi yaratıcılık
- Bay/bayan yaratıcı takım
- Karma takım
- Karma yaratıcı takım
- Birleştirilmiş takım yarışması
- Birleştirilmiş yaratıcı takım yarışması
MADDE 6: KATEGORİLER
- Kategoriler, yaşa göre, cinsiyete göre bay/bayan ve
karma olarak belirlenmelidir.
- Grup yarışmasında Pum ve Dan için herhangi bir özel
sınırlama yoktur.
- Takım beş yarışmacıdan oluşur.
- Dağılım peş peşe olmalıdır.
Genç dağılımı (14-17)
Genç / bay / ferdi genç / bay / ferdi yaratıcılık
Genç / bayan / ferdi genç / bayan / ferdi yaratıcılık
Genç / erkek / takım / yaratıcılık
Genç / bayan / takım / yaratıcılık
Kıdemli dağılım (18 yaş üstü e 40 yaş altı)
Kıdemli / bay / ferdi Kıdemli / bay / ferdi yaratıcılık
Kıdemli / bayan / ferdi Kıdemli / bayan / ferdi yaratıcılık
Kıdemli / erkek / takım / yaratıcılık
Kıdemli / bayan / takım / yaratıcılık
Usta dağılım
Usta / bay / ferdi Usta / bay / ferdi yaratıcılık
Usta / bayan / ferdi Usta / bayan / ferdi yaratıcılık
Usta / erkek / takım / yaratıcılık
Usta / bayan / takım / yaratıcılık
MADDE 7: MÜSABAKA METOTLARI
Her dağılım eğer beş yada daha
fazla katılım varsa kabul edilir.
Her dağılım eğer beş yada daha fazla takım
başvurusu varsa kabul edilir.
A.
Eleme: Eleme müsabakaları yarışmacı sayısına bağlı olarak çeyrek
finalden önce yapılır.
B.
Final : 5. Aşama üzerinden kazananlar çeyrek finale katılır.
1.
Ferdi müsabakalar
1)
Müsabıklar 1. zorunlu Pumse dışında 2 farklı Pumse icra ederler. Aynı
dağılım yarışmacıları aynı zorunlu Pumseyi sunarlar.
2)
Müsabıklar 2. zorunlu Pumse dışında 2 farklı Pumse icra ederler. Aynı
dağılım yarışmacıları aynı zorunlu Pumseyi sunarlar.
3)
3. Pumsenin üzeri 3 farklı gösteri ile yapılır.
2.
Takım müsabakaları
1)
Takım yarışmasına katılan takımlar 1. zorunlu Pumsenin arkasından bir
Pumseyi icra ederler. Bir ya da iki farklı Pumseyi iki farklı şekilde yaparlar.
2)
Yaratıcı Pumse: Önerildiği gibi iki farklı yaratıcı Pumse icra edilir.
MADDE 8: BİRİNCi VE İKİNCİ ZORUNLU PUMSE
Dağılım |
Birinci zorunlu Pumse |
İkinci zorunlu Pumse |
Genç dağılım
(14-17 yaş) |
Taeguek 5,6,7,8 Jang |
Koryo, Keumgang, Taeback |
Kıdemli dağılım
(18-40 yaş) |
Taeguek 6,7,8 Koryo |
Koryo, Keumgang, Taeback Pyongwon, Shipjin |
Usta dağılım
(40 yaş üstü) |
Taeguek,8 Koryo,
Keumgang Taeback |
Taeback, Pyongwon Shipjin,Jitae, Hansu |
MADDE 9: YARATICI PUMSE
- Yaratıcı Pumse müsabakasına katılmak isteyen
müsabıklar, gelişmiş detaylardan oluşan programlar sunmalıdırlar.
1)
Hareketlerin toplam sayısı 60 ile sınırlı olmalıdır ve en az hareket
sayısı 50 olmalıdır.
2)
En fazla adım 40, en az 30 la sınırlı olmalıdır.
3)
hareketlerin %75 i Taekwando teknikleri olmalıdır.
- Hareketler yaratıcı Pumse içinde yer almalıdır.
Yaratıcı Pumse içinde yer
alacak hareketler
Genç dağılım :
(14-17) |
1.
Deungiumeok Dangkyo Chigi
(Yumruğun arkası ile çene vuruş)
2.
Montong Makki
(vücut bloke orta seviye blok)
3.
Olgul Makki
(yüz bloke yukarı seviye blok)
4.
Arae Makki
(alçak bloke aşağı seviye blok)
5.
Hansonnal Makki
(tek el bıçak bloke)
6.
Momtong jireugi
(orta seviye vuruş)
7.
Ap Chagi
(Ön tekme)
8.
Yup Chagi
Kenar tekme yan tekme
9.
Dollyo Chagi
(dairesel tekme vuruş yeri ayağın
üst veya ön tabanıdır)
10.
Dubal DAnseong Ap Chagi
(Sıçrayan çift ön tekme)
|
Kıdemli dağılım
(18-40) |
1.
Dollyo Chagi
(dairesel tekme vuruş yeri ayağın
üst veya ön tabanıdır)
2.
Jjicgi
(yere vuran tekme
3.
Dwi Hurigi
(dönen tekme)
4.
Arae Makki
(alçak bloke aşağı seviye blok)
5.
Olgul makki
(yüz bloke yukarı seviye blok)
6.
Sonnal Momtong Makki
(Bıçak el şekilli bloke )
7.
Dubal Dangseong Ap Chagi
(Sıçrayan çift ön tekme)
8.
Batangson Teok Chigi
(avuç içi pençe vuruş)
9.
Dwidora Yop Chagi
(dönerek
yan tekme vuruşu)
|
Usta dağılım (40
yaş üstü) |
1.
Olgul Makki
(yüz bloke – üst seviye blok)
2.
Sonnal Momtong Makki
(Bıçak el şekilli bloke)
3.
Hasonnal Momtong Makki
(Bıçak el şekilli bloke)
4.
Khaljaebi
(kavisli, yay el )
5.
Deungjumeog Dangkyo Teok
Chigi
(yumruk arkası pençe vuruş)
6.
Dollyo Chagi
(dairesel tekme vuruş yeri ayağın
üst veya ön tabanıdır)
7.
Yup Chagi
(kenar tekme yan tekme)
8.
Keodeup Yup Chagi (iki yan
tekme)
(iki kenar tekme iki yan tekme) |
MADDE 10: MÜSABAKA SÜRESİ
- Bireysel yada takım müsabıkları, hakemin hazır
komutundan 10 saniye sonra müsabakaya başlarlar.
- Hakemin komutundan 10 saniye sonunda müsabakaya
başlayamayan müsabıktan 5 puan kesilir. Puan kesilmesi hakem tarafından
verilir ve jüri bunu uygular.
MADDE 11: KURALARIN ÇEKİLMESİ
- Kuraların çekilmesi, müsabakalardan bir gün önce WTF
görevlilileri ve katılımcı ülke temsilcilerinin hazır bulunduğu komisyonca
yapılır. Kuralar, Madde 6’taki sınıflandırmaya göre, İngiliz alfabe
sıralamasına göre yapılır.
- WTF, çekimde hazır bulunmayan katılımcı ülke
görevlileri yerine atama yapar.
- Kuraların sırası takım kaptanının kararına göre
değişebilir.
MADDE 12: MÜSABIKIN ÖZELLİKLERİNİN GÖSTERİLMESİ
Başvuru belgesi üzerinden Dan yada Pum
sertifikasının ve milliyetinin konfirme edilmesi.
- Başvuran müsabıkların, müsabakalardan önce
kimliklerinin saptanması.
MADDE 13: YARIŞMA PROSEDÜRLERİ
- Müsabaka koordinatörü selam için müsabıkları sırada
tutar.
- Müsabaka koordinatörü müsabıkların kort C2’ye sırayla
başvuru yapmalarını sağlar.
- Uygulama ve müsabakayı X3 (jüri)ye teslim etmek.
- Jüri başvuruyu müsabıkın ismin kontrol eder.
- X1 hakemi müsabaka alanına getirir X2 pozisyonunda
kalmasını sağlar.
- Hakem, 1. zorunlu Pumseden birini seçer ve müsabakayı
yönetir.
- 1. raundu tamamlamış tüm müsabıklar bir önceki
pozisyona dönerek beklerler.
- Hakem 1. zorunlu Pumse’den birini seçer ve 2. raundu
yönetir.
- 2. raundu tamamlamış tüm müsabıklar bir önceki
pozisyona dönerek beklerler.
- Müsabıkların isimleri bir sonraki raunda yazılır ve
takım sonuçları ilan edilir.
- Finalistler görevliler tarafından sırayla zamanında
çağrılır.
MADDE 14: GEÇERLİ PUANLAR
Geçerli puanlar teknik ve
sunumun doğruluğu göz önünde bulundurularak toplanır.
- Teknik durumlar
1)
Pumsenin doğruluğu: gösterilen tekniklerin akıcılığı ve teknik
doğruluğu (yanlışlar, değişiklikler, ek teknikler yada hareketler) gözlemlenir.
- Teknik olarak doğruluk:
a.
Pumsenin doğruluğu
b.
Bakış yönü
c.
Duruş
d.
El teknikleri (standart tekniklerle birlikte)
e.
Tekme tekniğinin doğruluğu (ön ayak, tekme yüksekliği ve gücü)
f.
Güç ve hız
g.
Nefes alma
- Sunum
a.
Artistik değer
b.
Tavır ve etik
c.
Hareketlerin bağlantı ve koordinasyonu
d.
Kombine tekniklerin sunumu
MADDE 15: SKOR
Skor teknik doğruluk ve
sunum olmak üzere ikiye ayrılır. 50 puan her iki bölüme de eşit olarak
dağıtılır.
- Teknik doğruluk
1)
Skor tam puandan başlar (50 puan)
2)
Her yanlış 50 puandan düşülür.
3)
-1 puan her yanlış için düşülür.
4)
Tekrarlanan hatalar durumunda puanlar duruma göre düşülür.
5)
Madde 11 A. gözönünde bulundurularak -4 veya -5 puanlar bir hareket
için düşülür.
6)
Teknik doğruluk için son skor Pumsenin tamamlanmasından sonra
gösterilir.
- Sunum
1)
En az 20 puanla başlar. Her mükemmel hareket için 3 puan eklenir.
2)
Tekrarlanan güzel hareketler için puanlar duruma göre eklenir.
3)
Puan almada, hareketlerin bağlantısı, gücün dağılımı, nefes alma ve
ruh gözönünde bulundurulur.
4)
Sunumun son skoru Pumsenin tamamlanmasından sonra gösterilir.
MADDE 16: SKOR METOTLARI
- Teknik doğruluk
1)
Elektronik aletlerin kullanılması durumunda, sol tuş teknik durumlarda
puanların eksiltilmesinde kullanılır.
2)
Sol tuşa her basılışta 1 puan düşülür.
3)
Pumsenin tamamlanmasının ardından Baş hakem çağrılarak skor ilan
edilir.
4)
Skorun elle yazılması durumunda her hata için bir işaret konulur.
5)
Her hata için kısa yan çizgi çizilir.
6)
Pumse tamamlandıktan sonra bütün çizgiler sayılır.
7)
Son puanlar 50’den düşülerek yazılır.
- Sunum
1)
Elektronik aletlerin kullanılması durumunda, sağ tuş puanların
eklenmesinde kullanılır.
2)
Toplam puandan ( 20 puan) her tuşa basma için 3 puan eklenir.
3)
Son skor Pumsenin tamamlanmasının ardından otomatik olarak ilan
edilir.
4)
Skorun elle yazılması durumunda her puan için bir işaret konulur.
5)
Küçük kısa yan çizgi her puan için çizilir.
6)
Pumse tamamlandıktan sonra bütün çizgiler sayılır.
7)
Toplam skor, puanlar temel 20 puana eklenerek elde edilir.
MADDE 17: SKORUN İLANI
1.
Toplam skor, teknik doğruluk ve sunumun alt toplamlarının eklenmesi
ile bulunur.
2.
Son skor her yarışmacıya bildirilir veya skor tabelasında ilan edilir.
3.
Toplam skor hakemin kararı ile ilan edilir.
4.
Manuel ilan etme durumunda skor eşzamanlı olarak ilan edilir.
5.
Son skor en yüksek ve en düşük puanların silinmesi ile ilan edilir.
6.
Jürilerin seçtikleri son skorlar skor tabelasında 5 saniye yanıp
sönerek gösteririler.
MADDE 18: GALİBİN BELİRLENMESİ
- Galip en çok puanı toplayan müsabık olur.
- Beraberlik durumunda, eşit skorlara sahip olanlar
arasında tekrar bir müsabaka yaptırılır.
- Zorunlu Pumselerin biri müsabıklar tarafından tekrar
yapılır. Önceki skor tekrar yapılan müsabakanın skorunu etkilemez.
MADDE 19: ERTELENEN MÜSABAKANIN PROSEDÜRÜ
- Müsabıklar, müsabaka esnasında herhangi bir nedenle
dururlarsa, müsabakaya -10 puanları düşülerek devam ederler. Bu durumda toplam
puan 40 ve sunum için 10 puan olur.
- Müsabıkların yanlış teknikler sunmaları durumunda,
her seferinde -5 puan düşülür.
MADDE 20: HAKEMLER
- Hakemler, 3, 2 ve 1. olmak üzere üç sınıfa
ayrılırlar.
1)
3. sınıf hakemlik Kukkiwon 4 veya 6 Dana sahip olmalı ve hakemlik
seminerini geçmiş olmalıdırlar. 3. sınıf hakemler sadece tüm genç
kategorilerinde hakemlik yapabilirler.
2)
2. sınıf hakemler Kukkiwon 7 Dana sahip olmalı ve hakemlik seminerini
geçmiş olmalıdırlar. 2. sınıf hakemler sadece genç ve kıdemli kategorilerde
hakemlik yapabilirler.
3)
1. sınıf hakemler Kukkiwon 8 veya 9 Dana sahip olmalı ve hakemlik
seminerini geçmiş olmalıdırlar. 1. sınıf hakemler tüm kategorilerde hakemlik
yapabilirler.
MADDE 21: KAYIT YAPAN KİŞİ
- Elektronik aletlerin kullanılması durumunda skor,
skor tabelasında olarak ilan edilir.
- Elle skor yazma durumunda skor kağıda yazılır.
- Toplam skor ilan edilir.
- Bir yada iki kişi kayıtları tutar.
MADDE 22: JÜRİNİN OLUŞUMU VE PAYLAŞIM
- 5 Jüri üyesi bölümlere göre dağıtılırlar.
- Bir Başhakem yarışmayı yönetir.
- İki yarışma koordinatörü müsabıkları onaylar ve giriş
ve çıkışlarını sağlar.
MADDE 23: PUMSE MÜSABAKASININ YÖNETİMİ İÇİN RESMİ
TERMİNOLOJİ
- Sunsoo Ipjang (pozisyona veya korta gir)
- Charyo (dikkat)
- Gyounggrye (selamla)
- Pumse junbi (hazır)
- Shijak (başla)
- Keuman (dur)
- Charyo (dikkat)
- Gyounggrye (selamla)
- Jeomsoo Balpyo (skor ilanı )
- Sunsoo Toejang ( korttan çıkış)
MADDE 24: HAKEM KARARLARI VE ONAY
- Hakem heyeti dağılımı
a.
Üyelerin nitelikleri : WTF yönetici üyeleri yada WTF Başkanı veya
genel sekreteri tarafından önerilen ve Taekwando’da yeterli deneyimi olan kişi.,
b.
Dağılım: Bir başkan ve en az altı üye ve teknik delege.
c.
Atama prosedürü: Başkan ve Kurul üyeleri WTF Başkanı tarafından ve WTF
Genel Sekreteri tarafından atanır.
- Sorumluluk: Hakem Heyeti Dağılımı: WTF Genel
Sekreterliğine gönderilen kanunsuz yanlış kararların veya herhangi bir yanlış
davranışın düzeltilmesini sağlar.
- İtiraz Prosedürü:
1)
Hakem kararına herhangi bir itiraz durumunda, herhangi bir takım
delegesi müsabaka kararının tekrar değerlendirilmesi için müsabakanın ardından
10 dakika içerisinde hakem heyeti komitesine başvurması gereklidir.
2)
Tekrar değerlendirme durumunda müsabıklarla aynı milliyete sahip
hakemler komite dışında kalır.
3)
Hakem Heyeti Komitesi tarafından verilen kararlar nihai
kararlardır ve değiştirilemezler.
- Onay Prosedürü
1)
WTF Başkanı veya Genel Sekreteri (genellikle bunların yokluğunda
teknik delege) aşağıda belirtilen durumlarda Olağanüstü Heyetin müzakere için
toplanmasını isteyebilir.
a.
Müsabaka yönetimi ile konuşulması veya seyircilerin kışkırtılması.
b.
WTF ve Organizasyon Komitesi tarafından yönetilen müsabakanın
kesilmesi.
c.
Yanlış dedikodular yayılarak jüride olumsuz etki yaratılmaya
çalışılması.
2)
Doğru olarak yargılandığında, Olağanüstü Heyet her türlü kararı
vermeye ve derhal disiplini uygulamaya yetkilidir. Müzakere sonucu ilgililere
açıklanır ve daha sonra WTF sekreterliğine rapor edilir.
3)
Olağanüstü Heyet olaylarla ilgisi olan kişiyi çağırabilir.
|