Taekwondoda hoş oyunlar
Salonda yapılacak eğlenceli müsabaka oyunları
Sıkıcılık, bir eğitmen için en büyük düşmandır.Dojang ve antrenmanlar
çocuklara sıkıcı ve monoton gelmeye başlarsa salon idareciliği yönünden
tehlike çanları çalmaya başlamış demektir.Bu nedenle bir eğitmene düşen en
önemli görev sporcuları eğlendirirken antrenman yaptırabilme becerisidir.
Eğer sürekli yeni teknikler, beceriler, oyunlar ,öğretme şekilleri arayışı
içinde olmazsanız aylar boyunca yapılan aynı teknik ve hareketler çocuklara
monoton gelmeye başlayacak ve salondan uzaklaşmalar olacaktır.Sadece
sporcularınız değil siz bile zamanla öğretmekten sıkılmaya başlar
verimliliğinizi kaybedersiniz.
Çalışmada aktif öğrencilerin heyecanı korumak ve gerekse sizin öğretme istek
ve arzunuzu diri tutmak için sürekli beyin jimnastiği yapmanız ve yeni
fikirler üretmeniz şarttır.
Sadece salon içinde değil, dışarıda iken bile yeni uygulamalar konusunda
düşünüp elinize yazılı bir liste yapmanız gerekir.Bir süre sonra sizin için
hem kendi unutmanıza engel olan ve hem de başka eğitmenlerinde
faydalanabileceği bir oyun ve antrenman teknikleri arşivi oluşmuş
olacaktır.
Sporcularınız için daha önce görmedikleri yeni oyunlar ve çalışma teknikleri
bulmanız gerekir.Burada belki daha önce hiç denemediğiniz "müsabakaları oyun"
haline getiren bir kaç fikirden de bahsedeceğiz.Değişik ve ilginç gelecek
uygulamalara siz daha yeni ve güzellerini ekleyebilirsiniz.Sizi daha iyi ve
mükemmel bir eğitmen yapan faktör kurslarda öğrendiğiniz
geleneksel monoton çalışma teknikleri değil , sporcularınızın sizde bulacağı
farklı uygulamalardır.
KOŞULAR ÜZERİNE KURULU EĞLENCELİ
OYUNLAR
1-Kemerleri salonda paralel
olarak yarımşar metre aralıklarla dizmek ve bunlar arasında çapraz gidiş
gelişler yapmak.Çok eğlenceli bir koşu türüdür.Bunun yarışı da çok zor ve
güzeldir. Yerde birbirine paralel ve yarımşar metre aralıklı dizişmiş 15
tane kemer olsun bir sporcu bir metre öndeki kemerden başlamak sureti ile sıra
ile 5 sporcu koşmaya başlarlar, sona gelen sporcu düz koşu ile geri başlangıç
noktasına döner. ebelenen sporcu (yani arkadaki sporcunun eli sırtına deyen
sporcu ) yarışı terk eder.Böylelikle 5 er kişilik guruplar halinde yarışlar
düzenlenir.
2-Salon boyunca
ellikleri 1,5 metre aralıklarla karşılıklı dizerek bir koridor oluşturulduktan
sonra ,bu koridor içinde elliklere dokunmadan yuvarlanarak karşı uca
varmak.Bunu takla atarak da yapabilirsiniz.Elliklere dokunan sporcunun
elenmesi sureti ile bunu yarışma havasına sokabilirsiniz.Aynı koridoru
kemerleri uzunlamasına dizmek sureti ile de oluşturabilirsiniz.
3-Salonda 6 çocuk 2 şer karşılıklı olarak dursunlar ve kemerleri birer
ucundan tutsunlar.Yani kuşaklardan 3 tane engel oluşturuldun .Yerden 40 cm
yüksekliğinde yutulsun.Diğer çocuklar bunun üzerinden uçar tekme atarak
atlasınlar.Atlayamayan ve kuşağa değen sporcu elensin.Herkes engeli geçerde
engel 5 veya 10 cm yükseltilerek eleme devam etsin.Kemerleri tecrübeli
sporcular tutsunlar ki bir kazaya sebebiyet vermesinler.Unutmayın minik ve
yıldız sporculara yönelik çalışmalar yapıyoruz.
4-Yine 8 sporcu ikişer ikişer 4 tane kuşaktan engel yapsınlar. Yerden
50 cm kadar yukarıda sabit tutsunlar.Bu kez takım yarışması yapılacak.Bir
kemer uzunlamasına 2 sporcu tarafından tutulunca 2 metre kadar boya
ulaşmalıdır.İki gurup oluşturulur. yarışa iki guruptan birer sporcu aynı anda
başlar.Engellerin birinin üzerinden geçmek diğerinin altından sürünmek sureti
ile 4 engeli aşar ve aynı şekilde geri döner.Geri dönüp ikinci arkadaşına
elini değdiği anda yarışa o devam eder.Bayrak yarışı şeklinde tüm takım
yarışır. Birinci olan takım ödüllendirilir.
5-Birbirine denk İki farklı gurup oluşturulur.İki guruptan birer sporcu
ellerinde bir mendil ile yarışa başlarlar.Hızla salonun öbür ucuna
koşarlar.Belirlenmiş çizgide durarak duvardaki aynaya 5 kez gard pozisyonunda
kiap diye bağırırlar ve hızla geri koşarak sırada bakliyen arkadaşına mendili
verir.İkinci sporcu mendili alıp koşarak aynı işlemleri yapar.Bayrak yarışı
şeklinde koşu ve bağırmalar devam eder.Mendili düşüren takım kaybeder.
6-İki denk gurup oluşturulur.Yine bayrak yarışı şeklinde iki guruptan
birer sporcu ellerinde ucundan tuttukları mendil ördek yürüyüşü şeklinde
yarışa başlarlar.Salonun bir ucuna gidip geri döner ve ikinci sporcular
mendili alarak aynı yarışa devam ederler.Mendili düşürenler veya yere
deydirenler kaybederler.Böylece kazanan takıma ödüller verilir.
7-İki denk gurup oluşturulur.İlk sporcular dizilmiş arkadaşlarına
dönerle ve ayaklarını açarlar.Başla komutu ile ikinci sporcular ilk
arkadaşının apış arasından geçerek 1 metre arkasında aynı şekilde ayaklarını
açarak durur.Üçüncü diğer ikisinin, dördüncü diğer üçünün apış arasından
geçerek bu şekilde salonun bir ucuna gidilir.ve gelinir .Kazanan takım
ödüllendirilir.
8-İki denk gurup oluşturulur.Birdirbir şeklinde iki gurup aynı anda
yarışmaya başlarlar ve salonun bir ucuna gidilir ve gelinir.Böylece 2 tur
gidiş geliş yapılarak önce tamamlayan takım ödüllendirilir.Bu kez
arkadaşlarının üzerinden atlanır( bildiğimiz birdir bir oyununun yarışmaya
döndürülmüş şekli)
9-İki denk gurup salonun birer ucunda karşılıklı dizilirler.Ortada bir
eğitmen elinde mendil vardır.Guruplardak,i her öğrenci numaralanır.Belli
numara çağırılınca o numaradaki öğrenciler koşarak mendili kapıp geri dönmeye
çalışır.Yalnız bu arada diğer rakip tarafından ebelenmemesi gerekir.Elenen
kenara çekilir ve elenen sporcunun takımı numaralanma dizilimini yeniden
yapar.Sürat ve dikkat oyunudur.Bu bildiğimiz mendil kapmaca oyunudur ki çoğu
antrenör tarafından bilinmektedir.
10-Madde dokuzdaki oyunun aynıdır.Yalnız bu kez sporcular mendil
kapmaya ördek yürüyüşü ile geleceklerdir.elenen sporcunun takımı numaralanma
dizilimini yeniden yapar.Sürat ve dikkat ve güç oyunudur.Bu oyunu yerde 3
takladan sonra mendili kapmak gibi daha zorlaştırıcıda yapabilirsiniz.
MÜSABAKA OYUNLARI
Salonunuzda zaten çok kez karşılıklı müsabaka antrenmanları yapmaktasınız.Bu
müsabaka antrenmanlarını daha bir eğlenceli hale dönüştürmek sizin
elinizdedir.
Bu uygulamalardan bir kaçı:
İlk Puan uygulamaları:
Birbirine denk iki sporcuyu alın ve komutunuzla müsabakaya başlatın .Yalnız
altın puan uygulaması yapın.Yani ilk puanı alan sporcu kazanacak.Bu sporcuları
çok dikkatli davranmaya ve tedbirli olmaya iter.
Bu tek puan uygulamalı müsabaka şekillerinde çeşitlemeye gidebilirsiniz.
Misal; birbirine denk çocuklardan 10 tanesini seçin.Müsabaka elbiselerini ve
koruyucularını giyip müsabakaya hazır olsunlar.Ardı ardına 1 den 10 a kadar
numaralayın.Yani 10 kişi sıralansın.İlk iki yani 1 ve 2 numaralı öğrenciye
müsabaka yaptırın.İlk puanı alan kazanıp ,kaybeden oturacaktır.Kazanan
sporcunun karşısına hemen sırada bekleyen sporcu çıksın.Bu kez yine ilk puanı
kaybeden çekilinde sıradaki 4, sporcu maça çıksın.Bu şekilde en çok puan
toplayanı alkışlattırın.
Meydan Okuma;
A-Yine denk sporcular müsabaka yapmaya hazır halde beklesinler.Diyelim
ki bu şekilde 10 sporcunuz var.İlk iki sporcuyu seçin ve sizin
belirleyeceğiniz süre ve formatta maç yapsınlar.Yani sadece bir teknik üzerine
kurulu maç yapsınlar.Sadece o tekniğin vuruşuna puan verin.Kaybeden çekilip
yerine otururken, kazanan sporcu bekleyenlerden birini kendi seçsin ve onla
müsabaka yapsın..Bu şekilde elenen sporcu çekilecek şekilde ve tüm
sporcular bitene kadar müsabakayı devam ettirin.Bu uygulamada kazanan
sıradaki sporcu ile değil bekleyenlerden kendi seçtiği ile maç yapacaktır.Bu
şekilde müsabakaya başlayıp tüm sporcuları eleyerek tüm maçları kazanabilecek
sporcuyu ödüllendirin.
B-Sporcuları eşit 2 guruba ayırtın. Diyelim ki 8 er kişilik karşılıklı
guruplar olsun.Her guruptan bir kişi seçilerek tek puanlı sizin
belirleyeceğiniz teknikler bir puanlık maç yapsınlar.Kaybeden kenara
çekilsin.Ancak kazanan sporcunun karşısına çıkacak sporcuyu, kaybeden gurup
kendi içinde karar vererek seçsin ve çıkartsın.Tezahüratı alkışı ve gürültüyü
serbest bırakın.Çocuklar gerçek müsabaka atmosferine alışsınlar.
Tabi ki ilk iki sporcuyu her gün başka sporculardan seçin ve her
gün puan verilecek tekniği değiştirin.Bu şekilde her gün ayrı teknik
çalışmasına yoğunlaşın.
Müsabakayı oyun haline getirin.Tabi ki bazen adaletsizde
olabilirsiniz.Puanları siz verdiğiniz için motivasyon ve moral açısından acemi
bir sporcuyu gerekirse iyi bir sporcu karşısında galipte
getirebilirsiniz.Bunun bir eğlence olduğunu unutturmayın.
Dönüşümlü maçlar:
A-Bu dönüşümlü maçlar ve gurup çalışmaları büyüklerden ziyade minik
sporcular için eğlenceli ve verimli olur.10 kişilik gurubu çifter çifter
karşılıklı dizin.Vuruşuz müsabaka yaptırın.Bu arada gözleriniz hep üzerinizde
olsun.Puan alan veya kaybeden davranış sergileyen sporcuyu uyarın ( misal:
Ahmet.. şurada 1 puanın gitti veya Hasana 1 puan gibi) .Tabi ki vuruşsuz
müsabaka b,ile olsa minik sporcular sizin dikkatinizi çekmek için
çabalayacaklardır.Bu şekilde bir kaç dakikadan sonra bu gurubu dinlenmeye alıp
, başka guruba aynı uygulamayı yapın:
B-Yine çifter çifter karşılıklı dizilen sporcuları birkaç
dakikalık bir vuruşsuz maçtan sonra herkes bir sağına kayacak şekilde dairevi
müsabakaya tabi tutun.Bu şekilde herkes birbiri ile vuruşsuz müsabaka yapma
imkanına kavuşsun.
Mendil kapmaca:
A-Bu oyun müsabakadan ziyade hız ve
konsantrasyon çalışması üzerine kuruludur.Her öğrenci kuşağının arka kısmına (
yani sırtındaki kısma) bir mendil iliştirecek.Diyelim ki 20 öğrenci bunu
yapacak .Daha sonra belli bir sahadan dışarı taşmamak şartı ile herkes kendi
mendilini korumaya çalışırken diğerlerinin mendillerini kapmaya çalışacak Hiç
kimse kendi mendiline koruma amaçlı olsa da dokunamayacak.Bu şekilde mendilini
kaybeden dışarı çıkacak.En çok rakip mendil toplayan sporcu birinci
seçilecek.Belki bir sporcu 6 mendil toplayıp son anda mendilini kaptırarak
elenebilir.Ancak oyun sonunda tek sporcu kalınca herkes topladığı mendili
ortaya koyacak. çok toplayan ödül (bir alkış olabilir) alacak..
Bu nedenle herkes rakibin arkasındaki kemerden sallanan mendili kapmak için
birbiriyle yarışacağından meydan ana baba gününe döner.Bu çok eğlenceli ve
çocuklarda hız ve dikkat gelişimini sağlayan mükemmel bir oyundur.
Karşılık verici müsabakalar:
A-Burada sadece saldıran sporcuya puan verilir.Diğeri savunmada puan
vermemeye çalışır.Bu şekilde dönüşümlü olarak iki sporcudan her biri belli
süre ile atak yapar.Bu müsabakaları bir teknik üzerine de
oturtabilirsiniz.Yani sadece çift Balding ile puan alınabilir gibi:
B-Burada iki müsabıktan sadece kontra vurana puan verilir.Yani bir
sporcu sürekli atak yaparak puan almaya çalışırken savunmadaki sporcu kontra
çıkardığında puan alır.Bu şekilde iki sporcu belli bir süre ile misal 5 dakika
gibi savunmadan puan almaya çalışır.
C-Burada da kombine teknik urana puan verilir.Misal puan alıcı ilk
tekniğe puan verilmez ardından atacağı ikinci, üçüncü veya dördüncüye puan
verilir.Bu şekilde sporcular kombine teknik atmaya alıştırılırlar.
DAİREVİ
MÜSABAKALAR
A-Bu şekil çalışmalarda
birbirine denk öğrenciler genişçe bir daire oluştururlar. Tüm öğrenciler sefe-guardlarını
giyerler. Dairenin ortasında bir öğrenci yer alır.Dairede dizilmiş öğrenciler
diyelim ki 10 öğrenci 1'den 10' a kadar numara alır.Numarasını okuduğunuz
öğrenci aniden daire içine girer ve ortadaki sporcu ile 15 saniyeliğine maç
yapar ve puan almaya çalışır Eğer puan alabilirse ortada kalır ve puanı
kaptıran ortadaki sporcu onun yerine geçer.15 saniyelik süreler öğrencinin
numarasını okuyunca başlar düdük komutunuzla sizin komutunuzla
biter.Düdük komutunuz , saldıran sporcunun puan aldığını yada sürenin
bittiğini bildirir.Bu oyun aslında çok yararlıdır.Sıkışık zamanda risk
puanları alma çalışmasıdır.Müsabakalarda 1-0 yenik bir sporcunun son 15-20 sn
puan alması gerektiğini düşünün.Oyun aslında çok hızlı ve seri oynanan bir
dairevi müsabaka oyunudur.Daire içinde en çok kalan yani çok puan alan sporcu
birinci seçilerek ödüllendirilir.
B-Yukarıdaki oyunun zaman sınırlaması olmadan puan alınıncaya kadar
yapılan çeşididir.Ortadaki sporcu puan alırda dairenin içinde kalmaya devam
eder.Saldıran puan almış ise o dairenin ortasına geçer.Dairenin etrafındaki
sporcular sıra ile daire içine girerler.Siz sadece kimin puan aldığını belli
edersiniz.Bu şekilde daire tamamlanıncaya kadar oyun devam eder.Dairenin
içinde kalıpta en çok puan alan sporcu birinci seçilerek
ödüllendirilir.Diyelim ki bir sporcu 6 puan alarak 6 sporcuyu daire üzerinde
kalmaya zorladı.Birinci o seçilir.
C-Daire içine aynı anda sizin komutunuzla numarasını çağırdığınız 2
sporcu aynı anda girer.Ortadaki 2 sporcuya karşı puan kaybetmemeye çalışır.Bu
savuna melekelerini geliştirmeye, müsabakada baskı altında kalınca mücadele
ete duygusunu geliştirmeye yarayan bir oyundur.Burada da ilk puanı alan daire
içinde kalır diğer ikisi daire üzerine döner.
|